308335708 casus zarzadznieTylko 2–3 proc. osób, które utraciÅ‚y pÅ‚ynność finansowÄ…, jest w stanie w ciÄ…gu pierwszych szeÅ›ciu miesiÄ™cy spÅ‚acić swoje zobowiÄ…zania. PozostaÅ‚a grupa przestaje regularnie spÅ‚acać zadÅ‚użenie. Uruchomienie procedury sÄ…dowej lub komorniczej wobec takich osób generuje dodatkowe koszty, wiÄ™c szanse na spÅ‚atÄ™ zobowiÄ…zaÅ„ jeszcze malejÄ….

Dlatego firmy zarzÄ…dzajÄ…ce wierzytelnoÅ›ciami starajÄ… siÄ™ dążyć do ugody, która skutkuje np. rozÅ‚ożeniem zobowiÄ…zaÅ„ na mniejsze raty i wydÅ‚użeniem okresu spÅ‚aty.

– ZarzÄ…dzanie wierzytelnoÅ›ciami na przestrzeni lat bardzo siÄ™ zmieniÅ‚o. Dzisiaj polska branża zajmujÄ…ca siÄ™ obrotem bardzo stara siÄ™ wpasować w trendy obecne już od wielu lat na rynkach zachodnich – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Różycki z firmy Casus Finanse.

Ekspert zwraca uwagÄ™ na zmianÄ™ mentalnoÅ›ci w postrzeganiu zadÅ‚użonej osoby. DziÅ› mowa jest raczej o konsumencie, który z różnych przyczyn straciÅ‚ pÅ‚ynność finansowÄ…, a nie o osobie, która z peÅ‚nÄ… Å›wiadomoÅ›ciÄ… unika regulacji zaciÄ…gniÄ™tych zobowiÄ…zaÅ„.

Tym bardziej że na utratÄ™ możliwoÅ›ci wywiÄ…zania siÄ™ z zaciÄ…gniÄ™tych zobowiÄ…zaÅ„ wpÅ‚ywa wiele różnych czynników. Należą do nich m.in. utrata pracy, kwestie zdrowotne czy problemy rodzinne. Choć dÅ‚użnik nie ma obowiÄ…zku informowania o przyczynach trudnej sytuacji, to negocjator firmy zarzÄ…dzajÄ…cej wierzytelnoÅ›ciami wspiera konsumentów, którzy potrafiÄ… przyznać siÄ™ do problemów i zadeklarować chęć współpracy.

– Naszym celem jest zbudowanie w spoÅ‚eczeÅ„stwie Å›wiadomoÅ›ci, że w nowoczesnym zarzÄ…dzaniu wierzytelnoÅ›ciami najbardziej liczy siÄ™ staÅ‚y kontakt i współpraca miÄ™dzy osobÄ…, która ma problemy finansowe, a wierzycielem – wyjaÅ›nia Różycki.

Najpopularniejszym narzÄ™dziem wykorzystywanym na polskim i europejskim rynku wierzytelnoÅ›ci jest ugoda. DziÄ™ki niej możliwe jest utrzymanie dobrego kontaktu pomiÄ™dzy stronami oraz możliwie szybkie doprowadzenie do zakoÅ„czenia sprawy i spÅ‚aty zobowiÄ…zania.

– Ugoda jest uniwersalna z dwóch powodów: zapewnia poczucie szacunku, godnoÅ›ci, dziÄ™ki wywiÄ…zaniu siÄ™ ze zobowiÄ…zania, a jednoczeÅ›nie daje pewność, że tak dÅ‚ugo, jak klient realizuje postanowienia ugody, nie spotka go żadna przykrość w postaci dziaÅ‚aÅ„ sÄ…dowych czy komorniczych – tÅ‚umaczy przedstawiciel Casus Finanse.

Z badaÅ„ wynika, że ponad 90 proc. osób, które straciÅ‚y pÅ‚ynność finansowÄ…, nie jest w stanie w krótkim czasie spÅ‚acić zadÅ‚użenia.

– Przymuszanie sÄ…downe czy egzekucyjne generuje tylko jeszcze wyższe koszty po stronie konsumenta, a nie przynosi nikomu tak naprawdÄ™ szybkiej korzyÅ›ci. TÄ… szybkÄ… korzyÅ›ciÄ… dla obu stron jest ugoda. Daje gwarancjÄ™, daje bezpieczeÅ„stwo, ale też daje stabilizacjÄ™ branży – ocenia Krzysztof Różycki.

Koniecznym czynnikiem jest jednak dobra wola zadÅ‚użonego. W przypadku braku kontaktu z jego strony jedynym rozwiÄ…zaniem pozostaje Å›cieżka formalna, na drodze powództwa sÄ…dowego czy późniejszej egzekucji komorniczej.

– Najważniejsze dla Grupy Casus Finanse, podobnie jak dla caÅ‚ej branży, jest nakÅ‚onienie i przekonanie wszystkich konsumentów, którzy majÄ… problemy finansowe, do tego, że kontakt z wierzycielem to szansa na spokojne i najtaÅ„sze rozwiÄ…zanie problemu – zaznacza dyrektor operacyjny wrocÅ‚awskiej firmy.

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez firmÄ™ Casus Finanse przeciÄ™tny polski dÅ‚użnik to mężczyzna w Å›rednim wieku, a przeciÄ™tna kwota niespÅ‚aconego zobowiÄ…zania wynosi okoÅ‚o 5900 zÅ‚.

Eksperci Casus Finanse przeanalizowali też wybranÄ… pulÄ™ 33 tys. obsÅ‚ugiwanych spraw z szeÅ›ciu kwartałów koÅ„czÄ…cych siÄ™ ugodÄ…. SÄ… to sprawy dotyczÄ…ce zobowiÄ…zaÅ„ finansowych wobec banków, firm pożyczkowych, telekomów i dostawców energii.

Jak wynika z analizy, najwiÄ™cej spraw koÅ„czÄ…cych siÄ™ ugodÄ… dotyczy zobowiÄ…zaÅ„ bankowych. StanowiÄ… one 48 proc. wszystkich spraw doprowadzonych do ugody. Drugie miejsce zajmujÄ… firmy pożyczkowe, stanowiÄ…c 40 proc. caÅ‚oÅ›ci. Ugody zwiÄ…zane ze zobowiÄ…zaniami wobec dostawców usÅ‚ug telefonicznych i energii mieszczÄ… siÄ™ w pozostaÅ‚ych 12 proc. Pokazuje to, że osoby ze zobowiÄ…zaniem dÅ‚użnym najchÄ™tniej decydujÄ… siÄ™ na porozumienie z instytucjami, w których majÄ… najwiÄ™ksze zalegÅ‚oÅ›ci w spÅ‚acie – faktem jest bowiem, że sprawy z banków lub parabanków sÄ… najczęściej wyższe kwotowo niż zalegÅ‚e rachunki za telefony czy energiÄ™. 

 

Źródło: Newseria.pl