ilustracja artykuÅ‚u strony antyegzekucja.plW tym roku do ZUS wpÅ‚ynęło ponad 37 tys. wniosków o rozÅ‚ożenie należnoÅ›ci na raty. Bez rozpoznania pozostawiono ok. 40 proc., m.in. ze wzglÄ™du na nieprawidÅ‚owoÅ›ci w dokumentacji.

Aby ograniczyć liczbÄ™ bÅ‚Ä™dnych wniosków, ZUS od przyszÅ‚ego roku wesprze przedsiÄ™biorców poprzez doradców ds. ulg i umorzeÅ„. Na podstawie informacji przedstawionych przez klienta wskażą oni najdogodniejsze formy uregulowania zobowiÄ…zaÅ„. Z pomocy bÄ™dzie można skorzystać nie tylko w oddziaÅ‚ach, lecz także zdalnie.

– Doradcy ds. ulg i umorzeÅ„ to nowa usÅ‚uga uruchamiana w ZakÅ‚adzie UbezpieczeÅ„ SpoÅ‚ecznych w przyszÅ‚ym roku. To pomocna dÅ‚oÅ„ dla klientów, którzy majÄ… kÅ‚opoty finansowe i z tego tytuÅ‚u nie opÅ‚acali skÅ‚adki na ubezpieczenie spoÅ‚eczne. Doradca jest osobÄ…, która pomoże im zawnioskować o ukÅ‚ad ratalny, przeprowadzi przez caÅ‚y proces aplikowania i bÄ™dzie sÅ‚użyć pomocÄ… także w trakcie realizacji ukÅ‚adu ratalnego – wskazuje w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes Agata WiÅ›niewska-Półtorak, dyrektor Departamentu Realizacji Dochodów w ZUS.

DziÄ™ki doradcy wiÄ™cej należnoÅ›ci może być objÄ™tych dobrowolnymi formami spÅ‚aty, a efektywność rozpatrywania spraw o udzielenie ulgi ma wzrosnąć. ZUS liczy, że skróceniu ulegnie czas podjÄ™cia rozstrzygniÄ™cia od momentu zÅ‚ożenia przez dÅ‚użnika wniosku do udzielenia ulgi.

Z danych ZUS wynika, że do koÅ„ca III kw. tego roku wpÅ‚ynęło ponad 37,5 tys. wniosków, z czego pozytywnie rozpatrzono 57 proc., zaÅ› negatywnie 2,8 proc. Bez rozpoznania pozostawiono 40 proc. wniosków, co czwarty z przyczyn niezależnych od ZakÅ‚adu. Nieuregulowanie skÅ‚adek bieżących i należnoÅ›ci niepodlegajÄ…cych uldze, czyli finansowanych przez ubezpieczonego, byÅ‚o przyczynÄ… nierozpatrzenia 20 proc. wniosków.

– Z usÅ‚ugi doradcy może skorzystać nie tylko każdy przedsiÄ™biorca, który ma kÅ‚opoty finansowe i zadÅ‚użenia z tytuÅ‚u skÅ‚adek, lecz także ci, którzy wiedzÄ…, że w najbliższym czasie nie bÄ™dÄ… mieli Å›rodków na bieżące opÅ‚acanie skÅ‚adek. Już wtedy powinni siÄ™ kontaktować z naszymi doradcami. Część zadÅ‚użenia oczywiÅ›cie może nie zostać spÅ‚acona, jeÅ›li klient w ogóle nie ma Å›rodków. Zależy nam na tym, żeby zadÅ‚użenie byÅ‚o spÅ‚acane dobrowolnie w ramach ukÅ‚adu ratalnego, który jest dostosowywany do możliwoÅ›ci pÅ‚atniczych klienta – wskazuje WiÅ›niewska-Półtorak.

Doradca na podstawie informacji przedstawionych przez klienta wskaże najdogodniejsze formy uregulowania zobowiÄ…zaÅ„ – ukÅ‚ad warunkowy czy zawieszenie postÄ™powania egzekucyjnego. Pracownik ma wspierać klientów na etapie kompletowania wniosku, wskaże zakres wymaganej dokumentacji, objaÅ›ni też aktualne druki i formularze oraz pomoże przy wypeÅ‚nieniu oÅ›wiadczeÅ„ niezbÄ™dnych do rozpatrzenia wniosku.

W momencie zgÅ‚aszania siÄ™ klienta uzyskane dane bÄ™dÄ… weryfikowane z tymi, które ZUS już posiada.

– PrzedsiÄ™biorca może wnioskować o ukÅ‚ad ratalny w momencie, kiedy ma zadÅ‚użenie. Może też wnioskować o odroczenie terminu pÅ‚atnoÅ›ci, kiedy nie ma jeszcze zadÅ‚użenia, ale wie, że nie jest w stanie zapÅ‚acić najbliższej skÅ‚adki. Osoby, które opÅ‚acajÄ… skÅ‚adki same za siebie i nie majÄ… Å›rodków finansowych, mogÄ… wnioskować o umorzenie należnoÅ›ci. SÄ… to jednak sytuacje sporadyczne, ponieważ kwestia umorzenia należnoÅ›ci w przypadku takich osób ma przeÅ‚ożenie na prawo do jego Å›wiadczeÅ„ – tÅ‚umaczy WiÅ›niewska-Półtorak.

Wskazówki doradców mogÄ… być bardzo pomocne. Część klientów nie wie, które skÅ‚adki podlegajÄ… umorzeniu, a od grudnia wejdzie w Å¼ycie zmiana ustawy o systemie ubezpieczeÅ„ spoÅ‚ecznych, która te zasady zmieni. Obecnie nie można rozkÅ‚adać na raty skÅ‚adek finansowanych przez ubezpieczonych, którzy nie sÄ… pÅ‚atnikami skÅ‚adek. Nowe przepisy umożliwiÄ… odroczenie terminu pÅ‚atnoÅ›ci lub rozÅ‚ożenie na raty skÅ‚adek finansowanych również przez takich ubezpieczonych.

Ekspertka ZUS podkreÅ›la, że aby skorzystać z pomocy doradców, nie trzeba odwiedzać placówki ZUS.

– Można to zrobić również zdalnie, czyli mailowo lub telefonicznie, albo po prostu skorzystać z komunikatorów, takich jak chat. Wówczas bezpoÅ›rednio, ale już u siebie w domu ma siÄ™ Å‚Ä…czność z doradcÄ…, który przeprowadzi przez caÅ‚y proces, podpowie, jak zawnioskować o ukÅ‚ad ratalny, czy klient ma szansÄ™, żeby z niego skorzystać – tÅ‚umaczy Agata WiÅ›niewska-Półtorak. 

 

Źródło: Newseria.pl