money 1198166 340W ostatnich latach wystąpił niepokojący wzrost zaległości niepodatkowych, czyli należności Skarbu Państwa, których termin płatności upłynął. Ponadto zaległości te rosły szybciej niż należności niepodatkowe. Od końca 2012 r. do końca 2016 r. zaległości wzrosły o 9 mld zł i wyniosły ponad 20 mld zł

 

Dostrzegając niepokojące tendencje, NIK podjęła kontrolę w zakresie wyceny i windykacji niepodatkowych należności Skarbu Państwa oraz należności z tytułu dochodów przekazywanych do Krajowego Funduszu Drogowego. Kontrolę przeprowadzono w 11 jednostkach budżetowych, w tym Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (obecnie Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej), której zadaniem było m.in. zastępstwo procesowe Skarbu Państwa przed sądami. Kontrolą objęto okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 r. oraz wcześniejszy lub późniejszy, jeśli miał związek z przedmiotem kontroli.

 

Niepodatkowe należności Skarbu Państwa z roku na rok systematycznie rosną, podczas gdy dochody z tego tytułu zmniejszają się lub ich wzrost jest niewielki. Z kolei zaległości z tytułu należności niepodatkowych wzrastają szybciej niż należności z tego tytułu. Należności niepodatkowe Skarbu Państwa na koniec 2015 r. wyniosły ponad 20 mld zł, w tym zaległości stanowiły blisko 18 mld zł.

 

Źródłem co najmniej 1/10 rocznych wpływów do budżetu, stanowiących istotne źródło finansowania wydatków budżetowych, są dochody niepodatkowe.

 

Niepodatkowe dochody budżetu państwa obejmują m.in. wpływy z:

 

  • opÅ‚at za użytkowanie wieczyste i trwaÅ‚y zarzÄ…d nieruchomoÅ›ci Skarbu PaÅ„stwa,
  • opÅ‚at za licencje i koncesje telekomunikacyjne, za dokonanie rezerwacji czÄ™stotliwoÅ›ci i prawo wykorzystywania czÄ™stotliwoÅ›ci,
  • opÅ‚at za legalizacjÄ™ urzÄ…dzeÅ„ pomiarowych,
  • grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych, w tym  za nieprzestrzeganie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, z tytuÅ‚u nienależytego lub nieterminowego wykonania umów,
  • tytuÅ‚u zwrotów dotacji.

Z analizy wykonania budżetu paÅ„stwa za 2016 r. wynika, że w ubiegÅ‚ym roku dochody niepodatkowe wyniosÅ‚y Å‚Ä…cznie 40,1 mld zÅ‚ (kwota zawiera także wpÅ‚atÄ™ z zysku NBP wynoszÄ…cÄ… 7,9 mld zÅ‚ oraz jednorazowÄ… opÅ‚atÄ™ za rezerwacjÄ™ czÄ™stotliwoÅ›ci z zakresu pasma 800 i 2600 MHz w kwocie 9,2 mld zÅ‚, które nie sÄ… dochodami cyklicznymi).

 

W latach 2012 - 2016 (po wyÅ‚Ä…czeniu dochodów, które nie sÄ… cykliczne i nie wystÄ™powaÅ‚y we wszystkich analizowanych latach, jak również nie miaÅ‚y zwiÄ…zku z poziomem zalegÅ‚oÅ›ci, w tym z tytuÅ‚u wpÅ‚aty z zysku NBP, czy kwoty jednorazowej opÅ‚aty za rezerwacjÄ™ czÄ™stotliwoÅ›ci) odnotowano systematyczne obniżanie siÄ™ poziomu realizowanych dochodów niepodatkowych, przy  jednoczesnym wzroÅ›cie poziomu zalegÅ‚oÅ›ci z tego tytuÅ‚u, tj. należnoÅ›ci, których termin pÅ‚atnoÅ›ci upÅ‚ynÄ…Å‚. Na koniec 2016 r. zalegÅ‚oÅ›ci stanowiÅ‚y blisko 90 proc. zrealizowanych w tym roku dochodów niepodatkowych.

 

Dochody niepodatkowe (w warunkach porównywalnych) oraz zaległości w latach 2012-2016

W latach 2011-2015 stan zaległości kontrolowanych jednostek wzrósł blisko dwukrotnie i osiągnął poziom 616,5 mln zł. Stanowiło to 62,6 proc. ich należności.

 

Najistotniejsze źródła dochodów niepodatkowych - dochody i zaległościNa koniec 2015 r. najwyższy poziom zaległości w relacji do kwoty zrealizowanych w 2015 r. dochodów niepodatkowych występował w Inspektoracie Uzbrojenia (584,2 proc.), realizującym dochody z tytułu kar umownych w związku z nienależytym lub nieterminowym wykonaniem umów na dostawę sprzętu wojskowego. Stan zaległości na koniec 2015 r. wyniósł 217,8 mln zł. Zdaniem NIK, tak wysoki poziom zaległości wskazuje na ograniczone możliwości dochodzenia należności przez tę jednostkę, co jest szczególnie niepokojące w świetle stale rosnących zaliczek udzielanych dostawcom sprzętu wojskowego.

 

NIK ocenia, że duże tempo wzrostu zaległości było wynikiem m.in. przewlekłości w prowadzeniu postępowań windykacyjnych lub zaniechania dochodzenia należności. Zdaniem Izby skontrolowane jednostki budżetowe nie przywiązywały należytej wagi do windykacji niepodatkowych należności Skarbu Państwa.

 

Wielkość niepodatkowych dochodów budżetu paÅ„stwa zależy także od prawidÅ‚owoÅ›ci wyceny należnoÅ›ci oraz skutecznoÅ›ci ich windykacji. Tymczasem w kontrolowanych jednostkach liczne nieprawidÅ‚owoÅ›ci wystÄ…piÅ‚y w obszarze ewidencji i wyceny należnoÅ›ci niepodatkowych Skarbu PaÅ„stwa. SkutkowaÅ‚o to tym, że sporzÄ…dzone przez te podmioty sprawozdania nie przedstawiaÅ‚y rzeczywistych kwot, które powinny wpÅ‚ynąć do budżetu paÅ„stwa. KsiÄ™gi rachunkowe kontrolowanych jednostek nie dostarczaÅ‚y w peÅ‚ni wiarygodnych danych o stanie należnoÅ›ci, w tym zalegÅ‚oÅ›ci oraz nie zabezpieczaÅ‚y w sposób wÅ‚aÅ›ciwy procesu windykacji. W konsekwencji dane prezentowane w sprawozdaniach o charakterze finansowym (budżetowych, finansowych oraz w zakresie operacji finansowych) byÅ‚y nierzetelne, a same sprawozdania nie speÅ‚niaÅ‚y podstawowej funkcji informacyjnej i nie mogÅ‚y być wykorzystywane jako narzÄ™dzie wspierajÄ…ce  proces windykacji zalegÅ‚oÅ›ci. W jednej jednostce Najwyższa Izba Kontroli sformuÅ‚owaÅ‚a ocenÄ™ wskazujÄ…cÄ… na niezasadność zajmowania stanowiska przez GłównÄ… KsiÄ™gowÄ….

 

NIK stwierdza, że wszystkie skontrolowane jednostki, z wyjątkiem jednej, nie wywiązały się z obowiązku należytego dochodzenia należności niepodatkowych Skarbu Państwa. Nieskuteczne i nieefektywne działania jednostek budżetowych w tym zakresie skutkowały realizacją niższych dochodów budżetowych, co z kolei mogło mieć ujemny wpływ na jakość realizacji zadań publicznych w związku z ograniczonymi możliwościami ich finansowania.

 

NieprawidÅ‚owoÅ›ci w zakresie dochodzenia należnych budżetowi wpÅ‚ywów na Å‚Ä…cznÄ… kwotÄ™ 203,1 mln zÅ‚ stwierdzono w co drugim objÄ™tym szczegółowÄ… kontrolÄ… przypadku. Najczęściej wystÄ™pujÄ…cÄ… nieprawidÅ‚owoÅ›ciÄ… byÅ‚a przewlekÅ‚ość prowadzonego postÄ™powania windykacyjnego lub zaniechanie dochodzenia zalegÅ‚oÅ›ci. Stwierdzono opóźnienia: w wystawianiu  upomnieÅ„ i wezwaÅ„ do zapÅ‚aty, w wystawianiu tytułów wykonawczych, w podejmowaniu czynnoÅ›ci windykacyjnych wobec dÅ‚użników niewywiÄ…zujÄ…cych siÄ™ z nowych harmonogramów pÅ‚atnoÅ›ci, w podejmowaniu innych czynnoÅ›ci w ramach postÄ™powaÅ„ windykacyjnych lub niepodejmowanie tych czynnoÅ›ci. Opóźnienia w podejmowaniu czynnoÅ›ci zmierzajÄ…cych do odzyskania należnych wpÅ‚ywów siÄ™gaÅ‚y od kilku miesiÄ™cy do ponad szeÅ›ciu lat. Na skutek zaniechaÅ„ w dwóch kontrolowanych jednostkach dopuszczono do przedawnienia należnoÅ›ci na Å‚Ä…cznÄ… kwotÄ™ blisko 2 mln zÅ‚, co jest najbardziej rażącym przejawem niegospodarnoÅ›ci należnoÅ›ciami publicznoprawnymi.

 

Kontrolowane przez NIK jednostki nie podejmowały wszystkich czynności przewidzianych prawem zmierzających lub mogących się przyczynić do odzyskania należności, czy też ograniczenia poziomu zadłużenia. Na przykład Główny Urząd Miar zaniechał złożenia zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa, pomimo istniejących przesłanek. W efekcie zaległości od jednego z dłużników w okresie 2007-2016 wzrosły blisko czterokrotnie. Stwierdzono również przypadki przewlekłości w przekazywaniu spraw do Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, celem przejęcia przez tę jednostkę zastępstwa procesowego.

 

Skuteczną windykację utrudniała także opieszałość jednostek w samym ustalaniu należności i wystawianiu not obciążeniowych (opóźnienia w tym zakresie przekraczały nawet trzy lata), a także nienależyte zabezpieczanie interesów Skarbu Państwa w zawieranych umowach, czy też ustalanie w zawieranych umowach niewspółmiernie wysokich kar.

 

NIK stwierdziła również, że należności z tytułu kar pieniężnych, przekazywanych na rachunek Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a nakładanych przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego za naruszenie obowiązków związanych z uiszczeniem opłaty elektronicznej nie były ewidencjonowane ani w księgach GDDKiA, ani GITD. Według szacunków przekazanych przez GITD należności te, za okres od lipca 2011 r. do września 2016 r., mogą wynosić około 19,7 mln zł. Należności te nie były wykazywane w żadnych sprawozdaniach.

 

Dochodzenie należności niepodatkowych Skarbu Państwa utrudniała również niewłaściwa organizacja wewnętrza kontrolowanych jednostek.

 

Pozytywnie oceniono udział Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa w procesie windykacji należności SP, w związku z wykonywaniem przez nią zastępstwa procesowego, głównie przed sądami powszechnymi. Działalność Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa stanowi przykład rzetelnego i efektywnego wykonywania zadań. Ponadto jednostka ta m.in. poprzez propozycje zmian legislacyjnych wnosiła istotny wkład w ulepszanie procesu windykacji.

 

 

 

LS
NIK