lewiatan-onas-2015-fotoLewiatan apeluje o zmianÄ™ w projekcie ustawy o zmianie ustawy o komornikach sÄ…dowych i egzekucji.

W związku z przyjęciem w dniu 5 lutego br. przez Komisję Sprawiedliwości i Praw Człowieka sprawozdania o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji (druk sejmowy nr 3126), Konfederacja Lewiatan uprzejmie informuje, iż zwróciliśmy się do klubów poselskich z prośbą o poparcie, w trakcie dalszego procesu legislacyjnego w Sejmie, propozycji zmiany brzmienia projektu, która naszym zdaniem znacząco ograniczy problem „rozwarstwienia kancelarii komorniczych", nie prowadząc jednocześnie do wyeliminowania konkurencji pomiędzy komornikami.

Liczymy także, iż przedstawiona przez nas propozycja zyska poparcie Pana Ministra.

Zmiana, o którą apeluje Konfederacja Lewiatan dotyczy nowego brzmienia art. 8 ust. 8 pkt 2) ustawy o komornikach sądowych i egzekucji, gdzie proponujemy obniżenie zaproponowanego przez Komisję Sprawiedliwości i Praw Człowieka poziomu skuteczności z poziomu 35% do 25%.

Argumenty przemawiające za słusznością naszej propozycji przedstawiamy poniżej.

W pierwszej kolejności zwracamy uwagę na konsekwencje społeczne tak wygórowanego (35%) poziomu skuteczności egzekucji. W ostatnich dniach bardzo mocno krytykowana jest bezwzględność komorników, w szczególności w przypadku egzekucji z ruchomości, polegająca na odbieraniu i szybkiej sprzedaży przedmiotów, niepozwalająca na skuteczne wstrzymanie egzekucji. Przykładem takiego postępowania jest nagłośniona przez media tzw. sprawa sprzedaży traktora. Niestety, analiza przyjętej propozycji zmian wskazuje, że postawa komornika w tej sprawie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom, jakie stawia komornikom Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Przypominamy, iż w bulwersującej opinię publiczną sprawie, traktor został zajęty, natychmiast odebrany, a wkrótce sprzedany w prosty (komisowy) sposób. Tylko takie bowiem postępowanie komorników, doprowadzi do uzyskania bardzo wysokiej skuteczności w sprawach trudnych, które trafią do komorników po nowelizacji (np. spraw z ponownej egzekucji, które były do chwili obecnej obsługiwane przez największe kancelarie komornicze). Posłowie, chcąc wyeliminować rozwarstwienie kancelarii komorniczych wywołają falę społecznego oburzenia spowodowaną bezwzględnymi działaniami komorników, którzy będą do takich działań przymuszeni prawem nakładającym na nich uzyskiwanie 35% skuteczności i to dodatkowo w ciągu 6 miesięcy (o czym stanowią już obecnie obowiązujące przepisy prawa).

Autorzy projektu nie dostrzegają, że w obecnej rzeczywistości gospodarczej wierzycielom nie zawsze zależy wyłącznie na skuteczności. Wielu wierzycieli rozumie możliwości finansowe osób zadłużonych i tym samym godzi się na spłatę zadłużenia w terminie znacznie dłuższym niż narzucone ustawą 6 miesięcy, często jest to 12 do nawet 24 miesięcy. Dla zdecydowanej większości wierzycieli dłużnik jest cały czas potencjalnym klientem. W związku z tym istotnym jest, aby dłużnik nie został wykluczony ze społeczeństwa, ale aby mógł w godny sposób regulować swoje zobowiązania i nadal funkcjonować w obrocie gospodarczym jako konsument. Nie będzie na to szans, gdy trafi on do egzekucji. Komornikom nie będzie zależało na porozumieniu dłużnika i wierzyciela, tylko na bezwzględnej egzekucji praw wierzyciela m.in. poprzez zajęcie i szybką sprzedaż ruchomości. Wszelkie inne sposoby, np. zajęcie wynagrodzenia lub innego świadczenia mogą być zbyt czasochłonne i mimo, że mniej uciążliwe dla dłużnika, to niespełniające oczekiwań posłów, autorów tego projektu, w kontekście wskazanego w przepisach 35% wskaźnika skuteczności i zaległości nie przekraczającej 6 miesięcy.

Kolejny argument przemawiający za obniżeniem wskaźnika skuteczności do 25% wynika z analizy historycznej poziomu skuteczności egzekucji w Polsce. Aktualnie średnia skuteczność egzekucji jest poniżej 25% (wg danych na I półrocze 2014 r. wynosiła 23,7%). Proponowany przez Konfederację Lewiatan wskaźnik 25% będzie „ciągnął skuteczność do góry". Zwłaszcza, że taki wskaźnik wydaje się bardziej realny i możliwy do osiągnięcia (np. poprawą lub wdrożeniem w kancelariach nowych narzędzi informatycznych usprawniających ich funkcjonowanie). Wskaźnik na poziomie 35% jest nierealny, w szczególności ze względu na fakt, iż nie uwzględnia on charakteru wielu spraw np. o świadczenia powtarzające, które są skuteczne dla wierzyciela, nawet bez ich formalnego zakończenia, gdy są egzekwowane cyklicznie. Część komorników zrezygnuje z walki o tak nierealny wskaźnik, zatem nie przyniesie zamierzonego przez twórców tego prawa efektu poprawy ich skuteczności.

Wskaźnik 35% wydaje się niemożliwy do osiągnięcia dla tych komorników, którzy dostaną chociaż niewielką liczbę spraw z tzw. wierzytelności masowych (wystarczy tak naprawdę kilkaset takich spraw). Nie można o tej kategorii spraw nie wspomnieć, ponieważ stanowią one olbrzymi odsetek spraw kierowanych do egzekucji. Wierzyciele potwierdzają, że często sprawy te są na tyle trudne, że nawet lokalne małe kancelarie są w stanie osiągnąć skuteczność na poziomie 18-20%. Obsługa takich spraw przez wybranego komornika stawiałaby go na straconej pozycji w walce o skuteczność na poziomie 35%, mimo że komornik musi ponosić znacznie wyższe koszty obsługi takich spraw. Dodatkowo mogłoby to prowadzić do kolejnych powodów rozwarstwienia wśród kancelarii komorniczych, bowiem kancelarie otrzymujące „lepszą" kategorię spraw miałby wyższą skuteczność i możliwość przyjęcia większej liczby spraw do obsługi. Taka sytuacja może też doprowadzić do „dyskryminacji" wierzycieli kierujących do egzekucji sprawy trudniejsze (w tym ponowne egzekucje), mniej skuteczne i mniej dochodowe. Komornicy celowo mogą utrudniać wierzycielom współpracę, odmawiać przyjmowania trudniejszych, masowych, spraw i tym samym wpływać na potencjalnie wyższy wskaźnik skuteczności.

Biorąc pod uwagę wskazane przez Konfederację Lewiatan zagrożenia wynikające z bardzo rygorystycznego wskaźnika skuteczności, na poziomie 35%, przy 6 miesięcznym okresie zaległości, proponujemy, jako alternatywne rozwiązanie dla obniżenia wskaźnika skuteczności do 25%, wprowadzenie jednego limitu spraw dla kancelarii komorniczych na poziomie 10.000 spraw rocznie. Jest to alternatywa dla proponowanych, w druku nr 3126, bardzo skomplikowanych rozwiązań pociągających za sobą duże ryzyko powtórki bezwzględnych postępowań egzekucyjnych bulwersujących opinię publiczną.

LS

Informacja prasowa:

Konfederacja Lewiatan