bs bank mszczW aneksie do „Białej Księgi Unii Europejskiej” podkreślono, iż instytucje finansowe nie mogą funkcjonować bez zaufania publicznego do ich stabilności

 

Małgorzata Wojtczak, kiedy była jeszcze wiceprezesem mszczonowskiego banku, nadzorowała w tej instytucji program przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

W 2020r. przeprowadziła weryfikację klienta, który chciał założyć konto firmowe. Weryfikacja była potrzebna, gdyż jak utrzymuje Wojtczak, klient "został zakwalifikowany do podwyższonej kategorii".

 

Weryfikacja miała ogólnie taki przebieg:

- wpierw Wojtczak podpisała umowę o prowadzenie rachunku firmowego

- później chciała przeprowadzić weryfikację

- podczas weryfikacji nie uzyskała żadnej odpowiedzi. Doszło wręcz do sytuacji, że klient podczas tej weryfikacji zrezygnował z założenia konta i opuścił bank

- Wojtczak uznała jednak, że do założenia konta, pomimo nieudanej weryfikacji, doszło

- w oficjalnym stanowisku podkreśliła, iż "Nie powinnam wpierw zapytać klienta, a potem podpisać umowy"

 

Klient złożył na początku sierpnia tego roku reklamację, że bank mógł postąpić niezgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

 

Wskazał, że zgodnie z tą ustawą, weryfikacja następuje przed nawiązaniem stosunków prawnych (art. 39.1). Co więcej, jeśli bank nie może zastosować środków bezpieczeństwa ( w tym wypadku weryfikacji) - to zgodnie z art. 41.1. pkt. 1 - nie nawiązuje się stosunków gospodarczych.

Do dzisiaj bank nie przysłał żadnej odpowiedzi na reklamację.

 

Mamy ciekawy problem prawny - weryfikacja przed, czy po podpisaniu umowy? Postaramy się to wyjaśnić.

 

 

Aktualizacja: 2 października. Uznana reklamacja?

 

Okazuje się, że w opisanej sprawie klient złożył reklamację, którą bank otrzymał 4 sierpnia br. Bank nie odpowiedział na reklamację do dzisiaj.

Zgodnie z Ustawą o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, jeśli bank nie rozpatrzy reklamacji w ciągu 30 dni, to reklamację uważa się za rozpatrzoną zgodnie z wolą klienta.

 

A jakie był zarzuty klienta w reklamacji?

- Niezgodne z prawem, czyli Ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu działanie banku

- Lekceważący stosunek do klienta

 

Czy bank nie rozpatrując reklamacji przyznał się do tych zarzutów?

I to postaramy się wyjaśnić.

 

 

Aktualizacja: 5 listopada

 

Ustalenia w sprawie reklamacji:

I co z tego, że prezes Małgorzata Wojtczak obiecała, a reklamacja przez BS w Mszczonowie została rozpatrzona zgodnie z wolą klienta?

 

 

Artykuły powiązane

 

Czy Małgorzata Wojtczak - prezes Banku Spółdzielczego w Mszczonowie, dotrzyma słowa i zwróci panu Jackowi 150 zł?

 

Dlaczego Bank Spółdzielczy w Mszczonowie nie zabezpieczył dowodu swojej niewinności?

 

 

MS

foto: Pixabay