writing 1149962 340Postępowanie przeciwko Credit Agricole Bank Polska zostało wszczęte w listopadzie 2015 r. Prezes UOKiK przeanalizował, w jaki sposób bank zmieniał (w szczególności w latach 2013-2015) warunki różnych umów, w tym wysokość opłat i prowizji dla kont osobistych czy kart kredytowych

 

Prowadzone postępowanie przez UOKiK wykazało, że Credit Agricole Bank Polska dokonywał jednostronnych zmian postanowień umownych, pomimo że nie miał ku temu podstaw prawnych. Ponadto UOKiK uznał, że wewnętrzny system e-bankowości stosowany przez bank nie posiada obecnie cech trwałego nośnika i nie może on stanowić jedynego kanału do przesyłania konsumentom informacji o planowanych modyfikacjach w wykonywanych umowach.

 

WÄ…tpliwoÅ›ci prezesa UOKiK dotyczyÅ‚y również tego, że bank w kierowanych do swoich klientów wiadomoÅ›ciach o proponowanych zmianach warunków umów nie informowaÅ‚ o podstawach prawnych i okolicznoÅ›ciach. W takiej sytuacji konsument nie wiedziaÅ‚, czy np. zmiana wysokoÅ›ci opÅ‚aty za wypÅ‚atÄ™ gotówki z bankomatu, którÄ… wprowadziÅ‚ bank, byÅ‚a przewidziana w regulaminie.

 

- Już w trakcie postępowania Credit Agricole Bank Polska zaproponował rozwiązania pozwalające usunąć skutki kwestionowanych praktyk i zrekompensować straty, jakie mogli ponieść klienci. Credit Agricole jest pierwszym bankiem, który dobrowolnie zobowiązał się do zmiany praktyki, z kilkunastu wobec których prowadzimy obecnie podobne działania - podkreśla Marek Niechciał Prezes UOKiK.

 

Bank zaproponuje swoim klientom, w osobnej korespondencji, zawarcie w oddziale banku aneksów do obowiÄ…zujÄ…cych umów. W efekcie zmiany sygnalizowanie w latach 2013-2015 nie bÄ™dÄ… konsumentów obowiÄ…zywać, a bank rozliczy siÄ™ z nimi z pobranych opÅ‚at i prowizji od wprowadzenia okreÅ›lonej zmiany, aż do momentu zawarcia aneksu. Ponadto, konsumenci, którzy otrzymali wiadomość o zmianach w umowach, bÄ™dÄ… mogli przez miesiÄ…c bez opÅ‚at wypÅ‚acać gotówkÄ™ z bankomatów w kraju i za granicÄ….

O szczegółach decyzji i wypÅ‚aty rekompensaty bank poinformuje klientów listownie. Decyzja UOKiK już jest dostÄ™pna na stronie urzÄ™du, a po uprawomocnieniu od 17 czerwca pojawi siÄ™ również na stronie internetowej Credit Agricole Bank Polska.

 

Działania UOKiK

UrzÄ…d sprawdza jak banki informujÄ… klientów o zmianach w umowach, w tym zmianie opÅ‚at i prowizji. W przekazywanej do klientów komunikacji o zmianach banki nie zawsze podawaÅ‚y podstawy prawne oraz faktyczne okolicznoÅ›ci uprawniajÄ…ce do wprowadzenia tych zmian. Może to rodzić podejrzenie przenoszenia na konsumentów kosztów dziaÅ‚alnoÅ›ci bankowej, np. tzw. podatku bankowego -  zauważa Piotr Adamczewski, dyrektor Delegatury UOKiK w Bydgoszczy.

 

W toku jest jeszcze 16 postÄ™powaÅ„, w których urzÄ…d kwestionuje sposób informowania konsumentów o zmianach w umowach o usÅ‚ugÄ™ pÅ‚atniczÄ… wyÅ‚Ä…czenie za pomocÄ… bankowoÅ›ci elektronicznej.

 

Zdaniem UOKiK, informacje takie banki powinny wysÅ‚ać na trwaÅ‚ym noÅ›niku. Jest nim np. list w formie tradycyjnej, informacja zapisana na noÅ›niku USB, a także wiadomość e-mail, o ile zawiera w sobie wszystkie niezbÄ™dne dane. Ten poglÄ…d jest zgodny z wyrokiem TrybunaÅ‚u SprawiedliwoÅ›ci Unii Europejskiej, który stwierdziÅ‚, że takie systemy mogÄ… być uznane za trwaÅ‚y noÅ›nik, pod warunkiem, że m.in. konsument bÄ™dzie miaÅ‚ dostÄ™p do przesÅ‚anych przez bank informacji w przyszÅ‚oÅ›ci i bÄ™dzie mógÅ‚ je odtworzyć w niezmienionej postaci. Może nim być również system e-bankowoÅ›ci, jeżeli speÅ‚nia ustawowe wymagania. Taka wiadomość powinna być również we wÅ‚aÅ›ciwy sposób konsumentowi dorÄ™czona. Powinien on otrzymać osobnÄ… informacjÄ™ (np. sms-em) o propozycji zmian warunków umowy, której szczegóły znajdzie w systemie bankowoÅ›ci elektronicznej.

Prowadzone przez UOKiK postępowania mogą zakończyć stwierdzeniem stosowania praktyki, nałożeniem kary finansowej do 10 proc. obrotu danego banku oraz nakazem usunięcia trwających skutków naruszenia. Przedsiębiorcy mogą się również zobowiązać do dobrowolnej zmiany kwestionowanych przez urząd działań i usunięcia ich skutków.